Kako prodati knjigu? June 20, 2006

kako prodati knjiguPričajući proÅ¡loga puta o tiskanju knjiga spomenuo sam kako se već naÄ‘u tiskare (govorim o klasičnim, digitalne su druga priča) voljne raditi knjige i u nakladama od 250 ili 300 primjeraka. No, piscu koji se tek upuÅ¡ta u knjigotvornu igru to se može učiniti malo. “Jeb’o državu u kojoj moju knjigu neće kupiti barem tisuću ljudi”, može uskliknuti. I da, jeb’o državu, onako iz načela, ali to ne mijenja neke činjenice.
Neko relativno nedavno istraživanje pokazalo je da u Americi knjige kupuje 2,5% stanovniÅ¡tva. Prenesem li nekritički taj podatak na Hrvatsku, kad već za neko naÅ¡e istraživanje ne znam, dolazimo do brojke od 125.000 knjigokupnih Hrvata. Å to dobro zvuči, a? Ali istraživanje niÅ¡ta ne kazuje o tome koliko knjiga kupuje svaki od njih. Teoretski, svatko tko je u životu kupio jednu knjigu ulazi u taj broj jednako kao i onaj koji tjedno kupuje dvije ili tri tako da spomenutu Å¡estoznamenkastu cifru teÅ¡ko da u prvom naletu može doseći ijedna knjiga. Koji su naÅ¡i bestseleri (osim bestseler.neta, dakako), zadržimo li se samo na domaćim autorima? Kiosk-biblioteka “Premijera” s tiskanih 50.000 i inicijalnom prodajom oko polovice, vjerojatno. Arijana ÄŒulina, podržana televizijskom popularnošću, s dvadeset i neÅ¡to tisuća. Sve ostalo se kreće znatno niže: Jergovićevi “Dvori od oraha” su - prema podatcima iz tiskare - do nekog datuma lani bili otisnuti u tri tisuće primjeraka, Å¡to je zapravo sjajno budući da je normalna strategija otisnuti pet stotina primjeraka domaćeg autora, razaslati ih u knjižare i onda razglasiti kako je “prvo izdanje rasprodano” i nadati se da će to pogurati prodaju.
Knjižare, kad sam ih već spomenuo, omiljena su tema kukanja naših nakladnika. Ono što se s ratom dogodilo jest da je prodaja pala, zarada otišla na dnevne troškove, nakladnici ostali neisplaćeni, knjige prestale stizati u knjižare, kupci ostali bez mogućnosti doći do novih knjiga. Zbog toga vrzina kola mali nakladnici danas šalju knjige samo knjižarama koje plaćaju unaprijed (što znači onima kojima su kupci ostavili broj kartice kao garanciju da će knjigu kupiti; što znači da se prodaje samo informiranim kupcima koji znaju što traže, a nikad slučajnom vršljaču), dok veliki ponekad šalju primjerke okolo zbog reklame ili se uključuju u Hrvatsku specifičnost: otvaranje vlastite knjižare.
Na nekom seminaru kojega sam jednoć pohodio, poljski nas je predavač obavijestio da je Hrvatska jedinstvena među tranzicijskim zemljama po tome što je 75% (ili 70%? ili 80%?) knjižara u vlasništvu izdavača. Kužite problem? U svojoj knjižari izdavač može cijenom favorizirati vlastita izdanja, sigurno će ih oklijevati izmjenjivati s konkurencijom, a kupcu preostaje samo baviti se onim čime se ne bi trebao baviti: pamtiti tko je što izdao i tražiti njegovu knjižaru (ili kakav knjiški sajam) kako bi prošao što jeftinije.
(To u Zagrebu. Izvan Zagreba, gdje nakladničke knjižare uglavnom nisu, bogtepitaj kakvo je stanje.)
Proći jeftinije nam je i inače nacionalni sport, a kod knjiga barem ne mogu nikoga kriviti Å¡to se njime bavi. Otkako su kiosk-naklade pokazale kako cijena broÅ¡irane (pa i kartonirane, ali ne pretjerujmo) knjige može ‘ladno biti dvadeset i devet kuna, nekako mi je bed platiti ma i kunu viÅ¡e. No, shvaćam nakladnike: želite li knjigu tutnuti pod nos čitateljima, to jest distribuirati je po knjižarama, suočit ćete se s “rabatom” koje one traže. “Rabat” se, pak, kreće od 30% (u mojim dragim strip knjižarama koje su ionako priča za sebe), preko 40% (Superknjižara, Algoritam), 45% (Profil Megastore) do 50% (minimalni postotak kojega će distributer uzeti kako bi umjesto vas raznosio knjige ostatkom zemlje). S obzirom da bi nakladnik ipak neÅ¡to i zaradio, a ne može računati da će nakladu baÅ¡ svake knjige (ako ijedne) rasprodati, proizvodna cijena se množi s minimalnim faktorom tri, najčešće četiri ili pet, ponekad sedam. Pa tako, troÅ¡kovi tiska 10 kuna, drugi troÅ¡kovi (plaće, priprema, nedajbože honorar autoru) možda joÅ¡ deset), a knjiga na policama sto do stopedeset kuna.
Kako onda nakladnici opstaju? Preko dragog nam Ministarstva, uglavnom. Traže se potpore i tiskaju samo knjige koje su ih dobile. Zatim se knjige nose na “otkup” (koji je u zadnje vrijeme malo smrÅ¡avio) i nada se da će država biti milostiva i otkupiti bar sto komada za biblioteke. Bibliotekama se prodaje i direktno, snube ih nakladnici i trgovački putnici, nude popuste i Å¡estomjesečne odgode plaćanja, samo kako bi k sebi povukli Å¡to veći dio jedinog sigurnog novca u čitavoj priči: onog državnog.
Jedna od sedamnaest stvari kojima se bavim u isto vrijeme je nakladništvo. Krenuo sam u njega prije tri godine prilično idealistički: napravit ću najbolja moguća izdanja knjiga (i stripova) u koje vjerujem i kvaliteta će ih prodati sama od sebe. Yeah, kako bi se to lijepo reklo, right.
Knjigu za koju nitko nije čuo nemoguće je prodati. Skupu je knjigu nemoguće prodati. Knjigu koju se ne može naći nemoguće je prodati. Iz čega proizlazi da će se prodati pristupačna knjiga za koju su ljudi čuli i koju mogu naći iza prvog ugla, prije no što im druge brige izbace knjige iz glave. Napraviti jeftinu knjigu, efikasno je distribuirati i reklamirati može samo veliki nakladnik. Mali nakladnik, hobistički small press poput mojega, se u cijeloj priči samo igra nakladništva: kad bi ministarstvo zatvorilo dovod financijskog kisika, masa bi se nas pikzibnera poizvrtala na leđa.

Vidio sam nakladnike koji se snalaze na različite načine: sponzorstvima, vanity-pressom, vlastitim uličnim Å¡tandovima, mijenjanjem naklada s drugim nakladnicima, digitalnim tiskom u vlastitom podrumu (tiskaju se korice, a knjižni se blok dotiskuje po potrebi, komad po komad, ako treba) … Ali sam shvatio i da idealizmu u cijeloj priči nema mjesta. NakladniÅ¡tvo je posao, prodaja knjige je vjeÅ¡tina za sebe kojoj ljubav prema knjizi može biti samo na smetnju. I znam da ne znam kako odgovoriti na pitanje s početka ovoga teksta.

Ne znam kako prodati knjigu.

(mcn)

PS Ali da pokuÅ¡am: moj nagraÄ‘eni roman “Žuta minuta” i zbirka eseja “Stripocentrik” stoje samo po dvadeset i devet kuna (nema poÅ¡tarine ako uzmete obje) - piÅ¡ite na mcn (at) hi.htnet.hr.

hr.digg|glasuj

Tagovi
Diskusija
Slični Tagovi
Komentari
Trackback

    22 komentara to “Kako prodati knjigu?”

  1. mrak June 20th, 2006 at 14:39 | Permalink

    macan, jedino što mogu napisati poslije čitanja ova tri teksta je; RESPECT!

  2. lebowski June 20th, 2006 at 15:05 | Permalink

    Respect, jakako! Ujedno, svaka čast na cijeni Žutog romana i Stripocentrika.

  3. Berislav Lopac June 20th, 2006 at 15:25 | Permalink

    Da se nadovežem na odličan Darkov tekst joÅ¡ jednom hrvatskom specifičnošću. Naime, Hrvatska je vjerojatno jedna od rijetkih zemalja gdje je knjiga kad ju kupujete preko Web shopa njenog nakladnika čak i skuplja nego u knjižarama. Razlog tome je Å¡to domaći nakladnici iz nekog nepoznatog razloga ne skidaju cijenu na Web shopovima, iako su im svi operativni troÅ¡kovi daleko manji, a nema ni rabata knjižari; dapače, oni cijenu dostave dodaju na prodajnu cijenu… Neću ni pričati o biserima poput Profila čiji Web shop — http://www.shop.profil.hr — nije uopće dostupan ako ne koristite Internet Explorer.

    To je žalosno, jer je Web idealan način prodaje za male nakladnike; no većina malih nakladnika pak nema nikakav Web shop.

  4. Noebius June 20th, 2006 at 16:23 | Permalink

    Evo ja sam zainteresiran za tvoje knjige, kako se mogu nabaviti :-) (jer knjiga koja je nedostupna ne moze se prodati…)

  5. Ognjen June 20th, 2006 at 19:51 | Permalink

    Svaka čast na otvorenim kartama. Zapravo, neobično je Å¡to toliko ljudi i pomisli da prodaja knjiga nekako nije baÅ¡ “pravi” biznis pa se olako upuÅ¡taju u (ćorav) posao. Jedino, mislim da si pogreÅ¡no kontekstualizirao otkup za knjižnice kao neÅ¡to vantržiÅ¡no. Kao prvo, Ministarstvo kulture sudjeluje tek s oko 10% iznosa koje narodne knjižnice troÅ¡e na knjige. Kao drugo, i knjižnica je kupac kao i svaki drugi. “Otkup” je način kupovine, a ne poklon izdavačima.

    @Berislav: razlog je taj Å¡to je internetska trgovina … pogaÄ‘aj triput … biznis. Isplati se tek kad se prijeÄ‘e odreÄ‘ena razina prometa i stekne puno, puno know-howa.

  6. Berislav Lopac June 21st, 2006 at 7:18 | Permalink

    @Ognjen: U pravu si. No troškovi Web shopa daleko su manji od nekakve knjižare, jer glavninu infrastrukture za takav shop većina nakladnika već ima. Troškovi su toliko mali da 90% rabata od nabavne do prodajne cijene ide nakladniku.

    A Å¡to se tiče know-howa. mogu razumjeti zaÅ¡to to većini izgleda kao neka velika mudrost i “rocket science”, ali zaista nije — danas već mnoge tvrtke nude izradu Web shopa (Å¡to je u principu najveći inicijalni troÅ¡ak), i nakladnik ne mora znati niÅ¡ta osim svog redovnog posla. (Sad imam poriv krenuti u razglabanje o mojoj omiljenoj temi kako tvrtke koje nemaju nikakve veze s informatikom redovno uzimaju programere da im rijeÅ¡e neke interne potrebe, umjesto da taj posao prepuste kvalitetnim vanjskim firmama… Ali bila bi to prevelika digresija.)

    Sav taj know how o kojem govoriš već postoji, i kod drugih nakladnika i kod specijaliziranih tvrtki; možda bi trebalo početi organizirati seminare za nakladnike?

  7. mcn June 21st, 2006 at 9:31 | Permalink

    @noebius: Za nabavu imass mail na kraju teksta, a ako si iz ZG mozzess vecceras dochi na ccitanje u SC…:)

  8. Ognjen June 21st, 2006 at 10:39 | Permalink

    @Berislav: Slažem se da je obično bolje i konačno jeftinije kupiti uslugu ili autsorsati web-trgovinu.
    A ako misliš da bi svaki izdavač zapravo trebao imati svoj web-dućan, bojim se da se to isplati samo velikima. Kad zbrojiš koliko treba prodati knjiga samo da bi se pokrilo postavljanje i održavanje, čudo je kako se *puno* izdavača odlučuje na to. (Zapravo, rekao bih da većina to i ne radi zbog zarade nego zbog marketinga.)

  9. Ognjen June 21st, 2006 at 10:42 | Permalink

    @Berislav: Slažem se da je obično bolje i konačno jeftinije kupiti uslugu ili autsorsati web-trgovinu.

    A ako misliš da bi svaki izdavač zapravo trebao imati svoj web-dućan, bojim se da se to isplati samo velikima. Kad zbrojiš koliko treba prodati knjiga samo da bi se pokrilo postavljanje i održavanje, čudo je kako se *puno* izdavača odlučuje na to. (Zapravo, rekao bih da većina to i ne radi zbog zarade nego zbog marketinga.)

  10. Berislav Lopac June 21st, 2006 at 10:59 | Permalink

    Ustvari, ja i ne znam baš puno koji imaju Web shop *koji radi*. Govorimo o nakladnicima, dakle Superknjižara ne ulazi u igru, kao ni oni kojima je shop na neki način faličan (kao Profil). I tko ostaje? Ovako napamet znam samo dva, Algoritam i MIC; iako vjerujem da ih ima još.

    Stvarno, Ognjene, cijena postavljanja Web shopa je minimalna. Hosting koÅ¡ta tristotinjak kuna godiÅ¡nje, a softver od maksimalno nekoliko tisuća kuna za “ključ u ruke” do nula kuna uz freeware i open source rjeÅ¡enja kao Å¡to je Quick.Cart. Koristan je joÅ¡ i neki payment gateway poput Ouroborosa ili T-Comovog PayWaya, ali naplata se može obavljati i offline načinom, pogotovo danas kad puno ljudi ima Internet bankarstvo.

    Dakle investicija se može pokriti vrlo brzo, samo se treba malo potruditi.

  11. Ognjen June 21st, 2006 at 11:16 | Permalink

    Vidiš, vidiš, nikad nisam probao da li sve to stvarno i radi! :))

    Moram priznati da nisam upućen u recentne cijene — prije nekoliko godina to je bio skup sport. Ako stvarno hoćeÅ¡ za nekoga preuzeti taj posao za ukupno “od nekoliko tisuća do nula kuna” uz zanemarive troÅ¡kove održavanja, najozbiljnije ti savjetujem da počneÅ¡ slati ponude izdavačima.

  12. mrak June 21st, 2006 at 12:32 | Permalink

    neki dan mi je omiljeni t-com poslao ponudu po kojoj meni nude održavanje web-shop-a po cijeni od 500kn mjesečno 1% ukupnog prihoda web dućana

    meni se to čini razrađenom tehnologijom i uhodanim poslom bez pretjeane problematike

    t-com dakle instalira web dućan u kojeg ti puniš svoje artikle, a oni se brinu o naplati, kreditnim karticama, transakcijama i slično

    meni se to čini jednostavnim i jeftinim rješenjem

  13. Ognjen June 21st, 2006 at 12:44 | Permalink

    Uh, ako je tako… Berislave, oprosti Å¡to sam stvorio zabunu svojim očito zastarjelim informacijama.

  14. Berislav Lopac June 21st, 2006 at 13:19 | Permalink

    Ne moraš se ispričavati, dobro je da smo pokrenuli ovu temu.

    Ovo Å¡to Marko priča je točno, i mene su nedavno zvali iz T-Coma sa sličnom ponudom. Osobno nikako ne mogu razumjeti velike tvrtke koje pokuÅ¡avaju svaÅ¡tariti i baviti se svim i svačim; po meni bi T-Com trebao izdvojiti firmu za Internet usluge, kao Å¡to su izdvojili T-Mobile… Iskreno, osobno bih radije uzeo ovakvu uslugu kod neke manje firme kojoj je to primarna djelatnost nego god ovakvog giganta kojemu prihod od te usluge ne čini valjda jedan cijeli promil ukupnog prometa. Za manju firmu mogu prije očekivati da će se brzo i kvalitetno odazvati na moje upite, za razliku od T-Coma kod kojeg mi na bilo kakav upit uvijek odgovaraju s pitanjem “Koristite li Windowse?”…

    Ono što me iskreno žalosti jest da je prije nekoliko godina, u vrijeme prvog dotcom balona koji se osjetio i kod nas, postojalo nekoliko tvrtki koje su nudile sličnu uslugu. (Osobno sam imao svoj poslovni plan za jednu takvu tvrtku, koja bi nudila usluge payment gatewaya plus individualizirani online shop plus API za vanjske siteove, ali sam malo zakasnio i balon mi je eksplodirao pred nosom.)

    No, stvari se očito ponovo pokreću. Na naÅ¡em tržiÅ¡tu — pa čak i neÅ¡to Å¡ire — ima joÅ¡ dosta mjesta, i mislim da uskoro možemo očekivati pojavljivanje joÅ¡ nekih sličnih usluga. A i ja tu imam joÅ¡ toga za reći. :)

  15. Berislav Lopac June 21st, 2006 at 13:21 | Permalink

    Ah, i da: 500 kn mjesečno je *skupo*, samo za uslugu Web shopa. Uhodana tehnologija ili ne, realni troškovi ne moraju biti veći od tisuću-dvije kuna *godišnje*.

  16. mrak June 21st, 2006 at 15:01 | Permalink

    berislav, mjesečna cijena ovisi o opsegu koji imaš namjeru odraditi; ovo je cijena za mini shop i u njemu je paušal veći, za veće dućane je paušal manji

  17. Berislav Lopac June 21st, 2006 at 15:29 | Permalink

    Pa to mi baÅ¡ i jest naopako… Å to manji shop to je skuplje… A od većeg shopa ionako ubiru postotak od prodaje…

    Kad jednom imaÅ¡ postavljen softvare, skaliranje je u velikoj mjeri linearno, tako da “popust na količinu” nema puno smisla. To je kao da auto s manjim motorom naplatiÅ¡ viÅ¡e jer će manje troÅ¡iti… Nema puno smisla; sve mi se čini da je to rezultat nečijeg nerazumijevanja tehnologije zbog čega je na neÅ¡to novo prilijepljen stari način oreÄ‘ivanja cijena.

    No, globalno gledano, to je dobro, jer pruža mogućnost manjim igračima, s boljim razumijevanjem stvari, da ponude kvalitetniju uslugu po manjoj cijeni.

  18. Berislav Lopac June 21st, 2006 at 15:33 | Permalink

    A da ne pričam o tome (sori Å¡to se opet nadovezujem na samog sebe) da je ideja “malog” i “velikog” shopa van pameti. Kakva je razlika u tome nudiÅ¡ li 2 ili 200 proizvoda? Sve su to nekakvi zapisi u bazi… Da govorimo o milijunima raznih entryja i posjetitelja onda bi mogli govoriti o nekoj razlici, ali ovdje je to zanemarivo.

    A ako imaÅ¡ milijune proizvoda i posjetitelja, onda ćeÅ¡ postaviti vlastiti custom shop. A da ne pričamo da se u tom slučaju vjerojatno zoveÅ¡ Amazon…

  19. mrak June 22nd, 2006 at 10:08 | Permalink

    razlika malog i velikog dućana je vjerojatno u očekivanom prometu pa ti onda drugačije tarifiraju

    razlika između amazona i t-com-ovog dućana je velika jer amazon ti daje da kreiraš njihov dućan na svojim stranicama i za to dobiješ nekih 8% provizije na svu obavljenu prodaju, dok na t-comu imaš svoj dućan gdje t-com preuizma samo logistiku o oko autorizacije i naplate a cijeli posao odradiš sam

  20. Koji blog alat, zašto SEO i što sada? - Mračni blog July 1st, 2006 at 11:37 | Permalink

    […] Iznimno je važan i naziv bloga, znam da je lijepo imati header image bloga u slici, no probajte iskombinirati da title bloga bude tekstualan. Moja prethodna verzija bloga je imala tu mogućnost, no ova sadaÅ¡nja nema jer ne vidim kako bi to “dizajnerski rijeÅ¡io”, no to je definitivno minus za mene. Potom su važni naslovi, dakle ono Å¡to se nalazi unutar H1, H2.. HTML tagova, probajte napisati naslov koji kroz nekoliko ključnih riječi sažima bit vaÅ¡eg teksta. Primjerice, prije nekoliko dana Darko Macan je na Bestseleru napisao sjajnu seriju tekstova o tome Kako objaviti/prodati knjigu i danas ako odete na google i upiÅ¡ete kako prodati knjigu i kliknete Osjećam se sretnim bez problema doÄ‘ete na stranice Bestselera. Svakako koristite i bold i italic u tekstu zato Å¡to google nema načina shvatiti Å¡to su ključne riječi u brdu teksta na stranici, no može pretpostaviti da su riječi koje su istaknute iz nekog razloga bitnije od ostalih. […]

  21. Zlatko November 7th, 2006 at 21:59 | Permalink

    Ja prodajem nove i rabljene knjige na web shopu www.booklooker.de/zlatko i placam oko 8% za svaku prodanu knjigu. To je naime najjeftinije poslovanje. Ne zivim od prodaje - to je moj hobi (ljubav prema knjigi).

    Lijep pozdrav i svako dobro iz Njemacke,

    Zlatko

  22. invisible mentality November 29th, 2006 at 23:21 | Permalink

    radije nebum nis napisal ni zaradil, nego drobil onakve gluposti kakve drobi culina…
    majko moja, sve bi bilo dobro da nema nje i rudanice…


Komentirajte

Ovaj tekst je objavljen u Tuesday, June 20th, 2006 u 12:38 i dosada je pročitan 9849 puta. Sve komentare na ovaj tekst možete pratiti kroz RSS 2.0 feed. Ako se pitate kako možete dobiti vlastitu ikonicu pokraj Vašeg komentara, posjetite gravatar.com i nabavite svoj vlastiti Gravatar.
Bestseler pokreće Wordpress 2.2.2.
Sav sadržaj na ovim web stranicama zaštićen je copyrightom njegovih autora.