Muke po žanru May 7, 2006

Ne postoji žanr koji bi bio manje vrijedan od tzv. mainstreama. Postoje dobar i loš književni tekst, žanr je tek etiketa koju trgovci lijepe na police na koje slažu robu.
Aleksandar Žiljak
(”‘Visoka kultura’ je relikt nazadnih kulturnjaka”, intervju s urednicima “Antologije hrvatske znanstvenofantastične novele”, objavljen u VJESNIKU od 29., 30. travnja i 1. svibnja 2006.)

Koliko god se slažem s gorenavedenom izjavom, toliko sam i svjesna da ona vjerojatno vrijedi samo za nas poklonike znanstvenofantastičnog žanra. Većina ovih drugih (barem većina s kojom sam sama razgovarala) reći će isto Å¡to ja kažem za ribe i ostale plodove mora - to je okej, al’ dalje s tim od mene! Za tu većinu, znanstvenu fantastiku čine zločesti elijeni i leteći automobili. Njima jednostavno nema smisla objaÅ¡njavati Å¡to znanstvena fantastika jest i Å¡to sve može biti.

Najsmješnije mi je kad mi netko kaže da se u vrijeme opuštanja uz knjigu ne želi opterećivati stvarima koje su nerealne i nemoguće. Nije mi jasno što s tim žele reći. Je li njihov dan toliko ispunjen divljim uzbuđenjima na granici mogućeg, jesu li njihovi životi puni nevjerojatnih obrata i otkrivanja misterija i tajni, spašavaju li svijet jednom mjesečno, a dolaze do novih otkrića dva puta tjedno, pa da im u vrijeme opuštanja uz knjigu treba doza običnog, normalnog, svakodnevnog života? Ili možda ne uviđaju da su roboti, sateliti, kompjuterske tehnologije, mobiteli i tko zna što sve još ne, prije samo nekoliko desetljeća bili znanstvena fantastika - nešto nerealno i nemoguće? Ili doista smatraju da bi mašti trebalo ocrtavati granice?

Zanimljivi su i oni koji nakon pročitane SF knjige imaju otkrivenja. “Pa to uopće nije SF!”, viču zadihano, rumenih obraza zbog upravo proživljenih avantura na papiru. MaÅ¡u knjižuljkom i radosni su Å¡to u ruci imaju dokaz da neÅ¡to dobro Å¡to su pročitali uopće ne može biti SF, kako se neki drznik usudio utisnuti na korice. “Pa tu se radi o stvarnim ljudima, stvarnim emocijama, stvarnim problemima ljudi i druÅ¡tva. Samo je malo seting znanstvenofantastičan.” Na takve i slične izjave mogu reći samo staru, dobru, američku: DUH!

No, unatoč svemu, ne vjerujem da će žanr znanstvene fantastike tako skoro steći ugled kakav mislim da zaslužuje. A ne vjerujem ni da ću se prestati boriti s vjetrenjačama. Jer smatram da najgore što čovjeku možete oduzeti su - mašta i snovi. Pa čak i ako su oni nerealni i nemogući.

hr.digg|glasuj

Tagovi
Diskusija
Slični Tagovi
Komentari
Trackback

    11 komentara to “Muke po žanru”

  1. modesti May 7th, 2006 at 21:46 | Permalink

    ma ljudi su amorfna masa. većina ih je naprosto lijena otkrivati išta iole drugačije od onoga što oni smatraju ´pravovjernim´. čast izuzecima. SF gutam od osnovne škole i potpuno mi je ravnopravan sa bilo kojim drugim žanrom, a onome tko ga ne želi uopće ni primirisati mogu samo reći da ne zna što propušta isto kao što ne bi znao što propušta da recimo ne želi čitati Dostojevskog.

  2. studena May 7th, 2006 at 23:54 | Permalink

    SF mnogi (po mojem iskustvu) dozivljavaju kao zbir nerazumljivih podataka o polozaju planeta, konstrukciji robota ili upravljanju svemirskim letjelicama. Ima i onih koji se podsmjehuju, kakve su to gluposti, pa dokazano je da vanzemaljci ne postoje. Masta je u izumiranju. Masta se o dizajn odjeci, najnovijim mobitelima, ali se zaboravilo na opustanje u svijetu maste, u nekim novim svijetovima ili vidjenjima.
    Svejedno, ne bih rekla da se boris s vjetrenjacama. Mozda kad bi se na neki nacin mladje, one u osnovnim skolama pocelo upoznavati s tim zanrom, jer ove starije mozes jos neko vrijeme zaboraviti, oni su upali tek u zanr voajerstva kojima nas bombardira svaka dostupna novina. Tek ako se eventualno dosjete koju si stetu nanose sto gube dragocjeno vrijeme vireci u zivote “prominentnih”, tek onda postoji sansa da se vrate knjizi, citanju pa i SF-u.

  3. Ire May 8th, 2006 at 9:00 | Permalink

    radim s klincima i nažalost moram konstatirati da je za puno njih i u osnovnim školama već kasno. razina prezira ili indeferentnosti prema knjigama je upravo nevjerojatna. treba početi još ranije, prije nego uopće znaju čitati. šopati ih sf-om dok su još u pelenama ;))

  4. quintana May 8th, 2006 at 11:35 | Permalink

    klince treba još od vrtića šopati narodnjacima tako da budu spremni na ono što ih čeka, da se lakše ukope :(

  5. moje2ja May 8th, 2006 at 13:39 | Permalink

    kad ja nekom kažem što čitam trenutno, i to slučajno bude SF, dobijem takve nekakve reakcije, ili ako su pristojni, samo odmahnu rukom. malo me to nervira, ali eto, što da im radim, kad pojma nemaju što god kažeš, samo se od njih odbije. a s druge strane imaš one koji SF vole i čitaju. tako će to uvijek biti :)

  6. borja May 9th, 2006 at 1:08 | Permalink

    ja sam na poslu okruzen trekkijima i fanovima svakojakog sf-a. nedavno smo imali raspravu o frederiku pohlu, povremeno netko na temelju osnovnih informacija pokuša saznati o kojoj se knjizi radi, prate se različite sf serije, kada na test dobijemo walkie talkieje onda se zovemo bridge to engine room, fotograf se žali da su mu (sf) junaci u nevolji a on mora raditi, tako da nisam zapravo nikada imao dojam da sf nije dobro prihvaćen, ali čini se da je krivi dojam iako ne vidim tu katastrofu tolikih razmjera, iako ideja o šopanju klinaca sf-om od malena nije loša :)

  7. Ire May 9th, 2006 at 9:23 | Permalink

    @ borja > ja se, nažalost, družim i s ovim nenormalnima ;) mi lajk jor poso!

  8. iko May 9th, 2006 at 11:01 | Permalink

    Nije mi baÅ¡ jasna ova diskusija. Naime, ako iÅ¡ta, SF je danas mainstream, popularna kultura je apsolutno dominantna. Star Wars ili LOTR imaju danas veći kulturoloÅ¡ki ugled od Karamazova ili Uliksa. Žanr apsolutno nije bitan, nego kvaliteta, kojoj je vrijeme najbolji test. Dakle, taj Shakespeare valjda neÅ¡to vrijedi. Ali i Dick, Lem… Ono Å¡to kod SF fanova nemogu shvatiti jest da će raÄ‘e pročitati xx roman iz serije Babilon 5 nego neÅ¡to malo zahtjevnije, kompleksnije i, zamisli, nedefiniranog žanra.

  9. Ire May 9th, 2006 at 11:31 | Permalink

    Star Wars fanfiction ili xx roman iz serije Babilon 5 (to uopće postoji?!?) po meni nisu SF niti književnost. LOTR je postao pop kultura tek nakon filma, roman je do tada čitala viÅ¡e-manje subkultura (a sumnjam čisto da ga danas neÅ¡to ludo ljudi čitaju. lakÅ¡e je film pogledati.) trebao bi pročitati koji “zahtjevniji” SF roman, pa ćeÅ¡ vidjeti razliku :)

  10. iko May 10th, 2006 at 11:16 | Permalink

    ÄŒitao sam Solaris, Enderovu igru, Hyperion, itd, i mislim da su to jako dobre KNJIGE. Jasna mi je tvoja ogorčenost snobizmom “elitne” kulture, makar mi se čini da se radi o par senilnih staraca. Hoću reći - isti kriteriji trebali bi važiti za svu literaturu, i umjetnost općenito. Jesi li spremna nekom na ime “dobrog SFa” tolerirati loÅ¡e dijaloge i ploÅ¡ne liko ve? Dobra literatura kad tad će izaći iz svog “geta”. Pa zar nije LOTR proglaÅ¡en najboljim romanom xx stoljeća u nekoj uglednoj anketi nedavno? (btw ne slažem se)

  11. Ire May 10th, 2006 at 11:27 | Permalink

    “isti kriteriji trebali bi važiti za svu literaturu, i umjetnost općenito” - slažem se, no nažalost nije tako. i nije riječ samo o nekolicini senilnih staraca. znam ja podosta mladih koji imaju jednako snobovsko stajaliÅ¡te, a da nikada riječi pročitali nisu. “Jesi li spremna nekom na ime ‘dobrog SFa’ tolerirati loÅ¡e dijaloge i ploÅ¡ne likove?” - naravno da ne. budući da sf književnost tretiram ravnopravno sa svim ostalim književnostima, zahtijevam iste kriterije. “zar nije LOTR proglaÅ¡en najboljim romanom xx stoljeća” - je proglaÅ¡en je. mislim da je to viÅ¡e radi ugleda kojeg roman ima.


Komentirajte

Ovaj tekst je objavljen u Sunday, May 7th, 2006 u 19:31 i dosada je pročitan 4610 puta. Sve komentare na ovaj tekst možete pratiti kroz RSS 2.0 feed. Ako se pitate kako možete dobiti vlastitu ikonicu pokraj Vašeg komentara, posjetite gravatar.com i nabavite svoj vlastiti Gravatar.
Bestseler pokreće Wordpress 2.2.2.
Sav sadržaj na ovim web stranicama zaštićen je copyrightom njegovih autora.